Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Marknadsför din bok på instagram

Hur gör man för att marknadsföra sin bok och sitt författarskap på instagram? Varje år ges cirka 15 000 böcker ut i Sverige, så hur gör man får att nå ut genom bruset? Att tro att boken ska sälja sig själv är naivt.

Många författare får en chock när det inser allt som ska göras när man väl fått bokkontrakt. Då är det dags att starta företag, göra en marknadsföringsplan och fundera på hur man når ut med sig bok i bruset. Vem eller vilka är målgruppen för boken? Vilka kanaler ska man marknadsföra boken genom?

Oavsett om du blivit antagen på ett traditionellt förlag, hybridförlag eller självpublicerar så behöver du fundera på hur du själv kan hjälpa till att marknadsföra din bok. En kanal som är populär bland författare är Instagram. Det finns olika vägar att gå om du vill marknadsföra din bok via Instagram – beroende på om du själv är bekväm med att vara med på bild och video eller om du helst inte vill synas.

Marknadsför din bok genom ett eget bok-konto

Författaren Lola Akinmade skapar ett eget instagramkonto för varje bok hon publicerar. På kontot delar hon med sig av citat ur boken, bilder på boken, reposts och annat relaterat till den. Hon har bland annat skrivit böckerna In Every Mirror She’s Black och Lagom, spana in deras instagramsidor.

Fördelarna med ett eget bok-konto på Instagram är:

  • Läsare kan tagga boken och du kan reposta bilder.
  • Nyfikna får ett hum om vad boken handlar om.
  • Du behöver själv inte vara med på bild/video om du inte vill.
  • Du blandar inte ihop din “personliga” instagram med bokens.

Skapa ett författarkonto

Om du är bekväm med att vara med på bild och video kan du skaffa ett författarkonto.

Få ditt författarkonto att växa genom att:

  • Välja en till tre nischer för ditt konto, jag valde författarskap, böcker och marknadsföring.
  • Skriv i din bio vad du erbjuder de som följer ditt konto. Se exempel här.
  • Använd dig av nya funktioner som reels, guider m.m.
  • Inspireras av andra inom samma nisch. Vilka reels gör de? Kan du skapa likadana?

Du behöver inte vara publicerad författare för att börja bygga en publik på instagram. En viktig sak om du vill marknadsföra din bok via ett författarkonto är att du inte bara publicerar bilder och videos på din bok när den väl blivit publicerad. Fortsätt jobba med allt från dina nischer och publicera innehåll om boken då och då.

Marknadsföring 101

  • Vänd dig till din ideal läsare. Om du försöker vända dig till alla når du inte ut till någon.
  • Marknadsföring gör läsare och potentiella kunder medvetna om att du finns. Försäljning kommer senare.
  • Om du vill köpa sponsring eller annonser rekommenderar jag att börja på mindre skala och testar dig fram för att se vad som fungerar för din bok och ditt konto. När du känner dig bekväm kan du börja spendera mer pengar. Fler poster om annonsering på sociala medier kommer inom kort.

Leave a comment