Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Marknadsföring för författare: Så bygger du ditt personliga varumärke

Att bygga ett starkt personligt varumärke är avgörande för att du som författare ska sticka ut i mängden. Ditt personliga varumärke är en spegling av din unika röst och är viktig för att locka nya läsare. Du kan börja bygga ditt författarvarumärke innan du har publicerat någon bok. I det här blogginlägget går vi igenom några grundläggande steg som hjälper dig att navigera när du ska bygga upp ditt personliga varumärke som författare.

Vad är ett författarvarumärke?

Ett författarvarumärke är din identitet som författare. Det är bilden av dig som syns online. Det omfattar vilken typ av böcker du skriver, hur du skriver, dina bokomslag, typsnitt, hur din webbplats och dina sociala medier ser ut. Det speglar hur världen ser dig som författare.

Anledningen till att det är viktigt att bygga upp ett författarvarumärke (även om du inte har publicerat någon bok än) är att det är så du sticker ut från mängden och lockar till dig framtida läsare. Det publiceras tusentals böcker varje månad och att ha en egen publik ökar dina chanser till att få människor välja att läsa din bok. Om du missade poddavsnittet Why you should build an author brand today (even if you’re not yet published kan du titta på det nedan.

5 steg för att bygga ditt personliga varumärke som författare

1. Definiera din nisch 

För att bygga ett starkt personligt varumärke måste du identifiera din nisch. Vad gör ditt sätt att skriva och ditt perspektiv unikt? Tänk på dina styrkor, intressen och de teman som berör dig mest. Genom att förstå din unika röst och nisch kan du positionera dig som en expert inom ditt valda område och skapa en konsekvent varumärkesimage. 

Kom ihåg att du som författare är din varumärke och din nisch, inte ditt privata jag. Dela bara sådant som är relevant för din nisch och dina följare. Undvik att dela privata saker. (Du kan skapa separata konton för det.) Min nisch är en blandning av mig som skribent, growth marketer och produktivitetsentusiast. Jag har kombinerat mina intressen och väljer att dela de saker jag har lärt mig om de ämnena med er som följer mig.

2. Nå ut till potentiella läsare via sociala medier

Många läsare och andra skribenter använder sociala medier för att nätverka och för att bli inspirerade. Det gör sociala medier till ett kraftfullt verktyg för att bygga upp en följarskara. Där kan du dela med dig av din författarresa och få kontakt med framtida läsare. Identifiera de plattformar där din målgrupp är mest aktiva på och skapa engagerande innehåll som ligger i linje med ditt varumärke. Dela smakprov av ditt arbete, skrivtips, insikter, bakom kulisserna och interagera med din publik. Genom att göra det skapoar du meningsfulla kontakter.

3. Samarbeta med bokbloggare

Genom att samarbeta med bokbloggare och andra författare kan du öka din räckvidd och trovärdighet.Ta kontakt med författare inom din nisch som har en stor följarskara och engagera dig med den publik som är intresserad av din genre. Leta efter möjligheter att gästblogga, medverka i författarintervjuer eller gör gemensamma kampanjer för att synas i andas nätverk och få mer exponering.

4. Bygg en författarhemsida

Skapa en professionell och användarvänlig webbplats som visar upp ditt arbete, ger information om dina böcker och gör det möjligt för läsarna att komma i kontakt med dig. Ha en författarbiografi, en portfolio med dina skrivprover och länkar till dina sociala medieprofiler.  Använd också din webbplats för att blogga om din skrivresa och dela saker med dina mest engagerade följare.

5. Skapa en varumärkesmall

Konsistens är nyckeln när det gäller branding. Utveckla en visuell identitet som återspeglar ditt personliga varumärke och använd den på olika plattformar. Välj en konsekvent färgpalett, typografi och bildspråk som stämmer överens med ditt författarvarumärke. Du kan använda Canva för att skapa mallar för ditt varumärke. Använd dessa varumärkeselement på din webbplats, i dina profiler på sociala medier, i ditt marknadsföringsmaterial och på bokomslag för att skapa ett sammanhängande och igenkännbart varumärke.

Att bygga upp ett personligt varumärke är en kontinuerlig process som kräver konsekvent arbete och anpassning. Genom att definiera din unika röst, etablera en stark närvaro på nätet och engagera dig i din publik kan du skapa ett övertygande personligt varumärke som väcker igenkänning hos läsarna och särskiljer dig som författare. Ta dig an arbetet med ditt personliga varumärke och låt det vara en återspegling av din passion och hängivenhet till ditt hantverk.

Leave a comment