I år har jag bestämt mig för att gå all gällande mitt författarskap och se hur långt jag kan komma i min skrivkarriär. Lite mer om mig: Jag är 34 år gammal och bor i Sverige, Stockholm. Jag arbetar som Growth Marketer till vardags. Och för de av er som inte vet vad en Growth Market gör så arbetar jag med datadriven marknadsföring. Jag köper annonser som paid social, Google Ads och jag arbetar mycket med SEO.
Jag hörde ett citat häromdagen som handlade om att ifall man går all in, i ett år, gällande någon form av hobby eller något som intresserar en, kommer du att få fem år framåt inom det fältet. Så det är vad jag har bestämt mig för att göra. Jag ska satsa helhjärtat på mitt skrivande och se hur långt jag kan komma.
Innan jag blev Growth Marketer jobbade jag som kommunikationsspecialist. Jag insåg dock att när jag tillbringade 8 timmar om dagen med att skriva artiklar så var det svårt att komma hem och skriva romaner. Därför bestämde jag mig för att byta niche och börja arbeta med marknadsföring istället.
Skrivande har alltid varit en passion och ett kreativt utlopp för mig. Jag började skriva… Jag minns inte ens hur gammal jag var när jag började skriva. Jag har alltid vetat att jag ville bli författare. Och min riktiga författarresa började på universitetet. Jag studerade kreativt skrivande i tre år och tog en kandidatexamen i svenska språket.
Under tiden på högskolan skrev jag det första utkastet till det som senare skulle bli min debutroman. Jag skrev även ett utkast till en annan roman som jag hoppas ska bli min andra. Efter universitetet började jag arbeta som kommunikationsspecialist. Men jag insåg att det var väldigt svårt för mig att skriva skönlitterärt efter att ha ägnat en hel dag åt att skriva artiklar. Så jag förstod att jag behövde göra en förändring. Om jag ville skriva skönlitterärt måste jag göra något annat på dagarna. Det var därför jag bestämde mig för att vidareutbilda mig inom digital marknadsföring.
I januari 2021 läste jag Lev kreativs av Julia Cameron. Om du inte har läst den är den ett tolvveckorsprogram där man hittar tillbaka till kreativiteten. Jag tog boken till mig och läste ett kapitel i veckan, som man ska göra, och försökte följa alla övningar. Något jag lärde mig var att morgonsidorna gjorde en enorm skillnad. Jag började också se saker på ett annat sätt. Saker började hända i mitt liv. En av sakerna jag insåg var att jag borde sluta posta slumpmässiga saker på sociala medier och börja bygga upp mitt varumärke som skribent/författare. Jag visste redan att jag ville skriva, så jag ville omge mig med andra författare och jag började följa andra bokkonton och författarkonton. De började följa mig också. Vi började heja på varandra och jag knöt nya kontakter. Det var verkligen fantastiskt. Jag hittade också ett Skrivcafé på nätet och började gå på skrivkvällar varje onsdag. Det var digitalt eftersom det var pandemi. Det var då någon gång som jag började ta mitt skrivande på allvar igen.
Jag gjorde ytterligare en redigering av boken som skulle bli min debut “Flykten”. Flykten är en berättelse om en 14-årig pojke som drömmer om att gå i en riktig skola och ha ett normalt liv där han inte behöver vara rädd för myndigheterna. När han får sparken från ännu ett jobb bestämmer han och hans bästa vän sig för att fly till Europa. Pojkarna träffar en smugglare i Teheran som hjälper dem att ta sig till Turkiet, där deras pass ska finnas. De flyr över bergen och fastnar nästan i en poliskontroll. De måste tillbringa flera dagar utomhus i regnet. När de äntligen kommer till Turkiet visar det sig att smugglaren har lurat dem. Vägen till Europa visar sig vara mycket svårare än de trodde. Boken Flykten är en spännande berättelse om två pojkar som försöker hitta ett bättre liv. Det är en berättelse om vänskap, uthållighet och mod som bygger på en sann historia.
När jag fick förlagsavtalet för Flykten kändes det som ett tecken från universum att jag behövde ta mitt skrivande på större allvar. Och det fick mig också att inse att jag faktiskt var tillräckligt bra för att bli publicerad. Det kändes fantastiskt.
Jag började publicera inlägg oftare och skrev oftare om skrivande på mina sociala medier. Jag började uppdatera min blogg igen. Jag började lära känna fler skribenter lärde mig hitta tillbaka till en skrivarrutin. Nu har det gått ett par år och när jag spelar in det här har jag faktiskt skickat ännu ett manus till några förlag.
Förlagsbranschen här i Sverige skiljer sig lite från den i USA och Storbritannien, och förmodligen även från den i Australien. Här i Sverige skaffar vi inte en agent först. Vi publicerar våra böcker först och sedan kanske vi hittar en agent senare. Så det är lite bakvänt jämfört med vad ni är vana vid. Jag kommer förmodligen inte att göra ett avsnitt om detta om du inte är riktigt nyfiken på det. Hör av er i så fall. Kontakta mig via sociala medier eller mejla mig på ayearofwriting@blackdiary.se.
Den berättelse som jag har skickat till några förlag är en fantasyserie som jag kallar Den förbjudna cirkeln. Planen är att det ska bli fem böcker. Jag har skrivit de två första, men jag har valt att pausa den tredje tills jag vet om den är tillräckligt bra. Och så har jag bestämt mig för att göra ett lite annorlunda projekt i sommar. Det finns en stor tävling som jag verkligen vill delta i. Sommarprojektet som jag skriver på när det här avsnittet publiceras är faktiskt lite av ett experiment. Jag försöker skriva en bok från idé till att kunna skicka in den till förläggare på mindre än fyra månader. Så jag kommer att prata mycket mer om detta i nästa avsnitt som handlar om skrivande och produktivitet, men i grund och botten försöker jag se om jag kan få mig själv superproduktiv och avsluta en bok på fyra månader.
Men just nu har jag svamlat för mycket. Så tillbaka till temat för avsnittet. Hur blir man författare på heltid?
För mig innebär att vara författare på heltid att jag skulle kunna säga upp mig från mitt vanliga jobb och skriva större delen av tiden. Jag är inte främmande för att skapa en typ av författarföretag som Joanna Penn pratar mycket om i sina böcker om skrivande. För mig skulle det vara helt okej att hjälpa andra människor med marknadsföring och redigering eller spökskrivande. Saker som jag är riktigt bra på. Men ärligt talat, om jag bara frilansade skulle jag inte betrakta det som att vara författare på heltid. Jag skulle säga att jag hade gjort det om jag kunde skriva 50% av tiden, eller kanske det skulle vara heltid att räknas? Vad tycker du om det? Tycker du att 50 % av tiden är tillräckligt? Eller skulle jag behöva leva på mina böcker för att vara en heltidsförfattare – för det kan ta ett tag… Det ges ut många böcker varje år.
Just nu skriver jag minst 1 timme om dagen, vilket i princip blir 8 timmar i veckan. Det känns fantastiskt. Det är mycket tid som går åt till att skriva, och det har ökat mitt självförtroende och min skrivhastighet. Det har förändrat hur jag tänker om både mina manus och mig själv som författare.
Jag brukade inte vara så disciplinerad, men eftersom jag har bestämt mig för att gå all in på skrivandet är det här ett av de viktigaste sätten för mig att faktiskt ta den här drömmen på allvar.
Men en fråga till er där ute, hur skulle ni definiera att vara en heltidsförfattare? Skulle du också ha sidouppdrag och frilansa? Eller skulle du säga att du bara skulle behöva skriva hela tiden? Jag har några författarvänner som läser in ljudböcker som extraknäck. Om man är bra på att läsa berättelser högt är det fantastiskt. Jag är inte där än. Men jag kanske blir det en dag. Så jag kanske också gör det en dag. Jag tror att podcasting är ett sätt för mig att öva. Jag övar på att använda min röst och på att bli bekväm med att tala engelska, eftersom det inte är mitt modersmål. Men för mig skulle jag säga att marknadsföring förmodligen är en av de saker… Att hjälpa andra författare att marknadsföra sig själva och sina böcker är något som jag skulle kunna hjälpa andra med eftersom det är min specialitet.
I boken How to Make a Living With Your Writing pratar Joanna Penn mycket om att skapa olika inkomstströmmar, och hon säger att du kan göra det genom affiliate-marknadsföring, professionella tal, licensiering av dina böcker till olika marknader eller i olika regioner, frilansande undervisning. Och jag tycker att det är en bra idé, för om du har olika inkomstströmmar är du inte bara beroende av en inkomstkälla.
Jag hittade en riktigt intressant artikel i Writer’s Digest om att bli författare på heltid. De talade om tre förändringar i tankesätt som författare behöver för att bli författare på heltid. Den första är att inse att framgång över en natt inte händer. Först och främst tar det mycket tid att skriva. Och efter det kan det ta tid att hitta en agent eller ett förlag. Och när du väl har gjort det kan det ta flera år innan din bok faktiskt publiceras. För mig tog det mer än ett år.
Vanligtvis behöver du publicera ganska många böcker innan du kan se några intäkter alls från det. Så bli inte ledsen om din första bok inte är en bästsäljare. Fortsätt bara. Fortsätt att skriva. Fortsätt att sträva efter din dröm. För när du väl har en portfölj med verk är det faktiskt mer sannolikt att någon kommer att upptäcka dig. Och om de gillar det du har skrivit kanske de läser dina andra böcker också.
Nummer två, det är mycket lättare att bli utbränd än du tror. Speciellt om du är som jag, har jag ett heltidsjobb och skriver varje dag utanför jobbet. Dessutom marknadsför jag mig själv på olika sociala medier för att fler ska hitta mig i min bok. Och om du gör det hela tiden är det som att ha tre heltidsjobb, vilket är utmattande. Se till att du tar hand om dig själv och att du har tid att återhämta dig och koppla av och sådant. Men se också över ditt jobb på dagtid. Du kanske inte kan påverka det så mycket, men du kan påverka hur du lägger upp din tid utanför jobbet. Se till att ha ett skrivschema. Det har jag. Jag schemalägger skrivtid. Så jag ska skriva mellan den här och den här tiden.
För mina sociala medier planerar jag alla inlägg för minst en hel vecka framåt. Samma sak med blogginlägg. Jag har skrivit blogginlägg för månader framåt ibland. Om du behandlar författarskapet som ett företag är det mycket mer hanterbart och du behöver inte stressa över det varje dag. Vet du vad? Lyssna på nästa avsnitt. Då ska vi prata mycket mer om produktivitet.
Det tredje tipset från artikeln handlade om deadlines och scheman och att de är dina bästa vänner. Och det är precis vad vi kommer att prata om i nästa avsnitt om produktivitetsskrivande. Så lyssna på det avsnittet.
Jag läste någonstans att du måste publicera mellan fyra och tio böcker innan du kan börja tjäna tillräckligt med pengar på dina böcker för att kunna leva ett anständigt liv på att skriva. Och om jag minns rätt är anledningen till att du måste skriva så många böcker att det vanligtvis tar ett tag innan din bok tar fart och blir framgångsrik. Jag är inte helt säker på om detta är sant, men jag tror att det finns en poäng med det.
I Neil Gaimans Masterclass pratar han mycket om att man måste skriva för att bli en bra författare. Du måste ständigt öva och fortsätta dyka upp. Och vet du vad? Din första bok kommer förmodligen inte att vara din bästa bok, men fortsätt att skriva. För varje bok du skapar, för varje berättelse du skriver, kommer du att bli bättre. Om du fortsätter att förbättra dig, fortsätter att skriva lite mer spännande berättelser, kommer du en dag att kunna tjäna pengar på det.
En annan sak jag har funderat på när det gäller skrivande är att det finns vissa genrer som verkar mer ekonomiskt lönsamma för förlagen. Åtminstone här i Sverige pratar många om att vissa förlag inte vill ha fantasyböcker. De vill inte ha fantasymanus eftersom den publik som läser fantasy i Sverige är för liten. De vill hellre ha kriminalromaner, romantik eller feelgood. Jag känner inte till statistiken, men det kan vara sant. Men jag vet att vissa genrer är mer populära utomlands. Jag har hört författare säga att de kommer att skriva i genrer som är mer lönsam först och sedan skriva den berättelse som de verkligen vill skriva efter det, när de har ett bra förlagsavtal. Kanske är det den smarta vägen att gå, jag vet inte?
Jag skriver för närvarande feelgood-manus som är lite mer kommersiell än min fantasyserie. Och vi får se, kanske får jag ett förlagsavtal på det innan jag får ett förlagsavtal på min fantasyserie. Jag vet inte… Tycker du att det är fel att…? Jag vet att det här är en känslig fråga, men bör vi som kreatörer tänka på pengar? Bör vi vara strategiska när vi väljer att skriva något som kan vara mer lönsamt så att vi senare kan gå tillbaka och skriva det vi drömmer om att skriva? Eller ska vi bara vara konstnärer och skriva det vi drömmer om att skriva och hoppas att det kommer att generera pengar? Det är lite av en filosofisk diskussion, men jag tycker att den är väldigt intressant.
Jag uppmuntrar dock inte människor att skriva något de inte vill skriva. Absolut inte. Skriv inom den genre som du älskar att läsa, för det är där du kommer att glänsa. Jag älskar att skriva och jag har idéer för flera olika genrer. Jag har redan skrivit en roman baserad på en sann historia. Jag arbetar på en fantasyserie. Jag har påbörjat en urban dystopisk serie. Jag skriver en feelgood-romans. Jag har en idé till en faktabok och jag skulle älska att skriva en thriller någon gång. En dag, beroende på hur min karriär än blir, kommer jag förmodligen att försöka skriva inom flera olika genrers. Sedan kanske det slutar med att jag bara skriver inom en efter det. Vi får se.
För att sammanfatta, hur blir man författare på heltid? Att bli en kreativ entreprenör kan innebära att du måste ha flera olika inkomstkällor. Vissa kan vara från dina böcker, andra kan vara från andra saker.
Och en sak som jag verkligen älskade, från början av året, var en trend på sociala medier där många kreatörer och vissa författare visade sina inkomstströmmar från att skriva eller skapa på Instagram och TikTok. Och det var ganska ögonöppnande eftersom de vissa månader tjänade nästan ingenting, och någon annan tjänade de hur mycket som helst. Men det visade också att vissa människor som du tittar på och tänker att, wow, de lever drömlivet, de måste tjäna massor av pengar… Det kanske de inte gör. De lever bara ett liv som de älskar, och det syns genom kameran. Min poäng med detta är att säga att det är bra att vi är mer transparenta med hur mycket vi tjänar på våra böcker. Jag menar, än så länge har jag ingen aning om hur mycket jag tjänar på min bok eftersom jag inte kommer att veta det förrän ett år efter att den har publicerats.
Hur gör man för att bli författare på heltid? Jag kommer att fokusera mycket på att skriva i år, men jag kommer också att fokusera på att bygga upp mitt författarvarumärke och försöka se om jag kan skapa ett entreprenörskap och få fler följare på sociala medier, få fler människor att besöka min webbplats, kanske sälja några saker online. Jag vet inte riktigt. Du måste följa mig för att ta reda på det, antar jag. Tror du att det är möjligt att bygga upp flera inkomstströmmar på ett år? Och tror du att det är möjligt att tjäna tillräckligt med pengar för att bli en heltidsförfattare på ett år? Låt oss ta reda på det.
Om du gillar den här podden så hjälper verkligen om du prenumererar på den. Om du har några frågor kan du kontakta mig på sociala medier eller mejla mig på ayearofwritng@blackdiary.se. Mitt namn är Natalie. Tack för att du lyssnade.
(Det här är en översättning av transkiberingen av podden.)