Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Vad ska man posta på sociala medier som författare?

Att som författare eller skribent komma på vad man ska posta på sociala medier, i sitt nyhetsbrev och på sin hemsida kan vara överväldigande. Det enda man vill är att få tid att sätta sig ner och skriva på sitt manus, inte tänka på en massa andra saker som att vara närvarande på sociala medier och skapa en marknadsföringsstrategi. För att få bra resultat och hitta nya läsare krävs dock att man har en närvaro i sociala medier, där personer utanför ens egna direkta nätverk kan upptäcka en.

Sociala medier handlar om att bygga relationer med andra, och det gör man inte genom att bara posta när man släpper en ny bok eller när man känner för det. Du måste bygga en koppling till dina följare, få dem att lära känna dig och lita på dig, det gör du inte genom att bara posta “köp min bok”-poster och annonser.

Välj vilka kanaler du vill synas i

Du behöver inte synas i alla sociala medier utan kan välja de du själv tycker är roligast att synas i. Jag är mest aktiv på Instagram och TikTok, men har även Facebook och Twitter för mitt författarskap. Att ha en Facebooksida och ett instagramkonto är ett måste om du vill annonsera via Meta eftersom annonserna kopplas till dina företagssidor.

Testa olika slags format och ämnen inom din nisch (författarnischen) för att se vad som funkar och vad som engagerar dina följare. Använd dig av foton, videos, quotes och viktigast av allt: prata om mer än bara din bok. Om du har företags- eller kreatörskonto kan du till se hur många som interagerar med dina poster och om de når ut till fler än bara dina följare.

Posta regelbundet. Det bästa sättet att bli upptäckt och att nå ut till så många som möjligt är att posta regelbundet. Det behöver inte vara varje dag men i alla fall 3-5 gånger i veckan. Om du vill slippa stressen med att fota, filma och posta varje dag rekommenderar jag att du skaffar dig ett schemaläggningsverktyg för sociala medier, jag använder mig av Later. Nyckeln till framgång är att vara konsekvent.

Idéer för poster för dig som författare:

Livet som författare

  • Dela en sida eller en mening ur ditt manus.
  • Din favoritplats att skriva på.
  • Gör du en outline eller skriver du bara?
  • Vad inspirerade dig till att vilka bli författare?

Lär känna dina följare

  • Vilka genres läser de helst?
  • Vilket format föredrar de: e-bok, fysisk bok eller ljudbok?
  • Vem är deras favoritförfattare?

Marknadsföring

  • Teaser eller trailer om din bok. Det är enkelt att skapa i Canvas om du inte känner dig hemma i Adobe suiten.
  • Tävling / give away (tänk på att följa lagstiftningen kring detta bara).
  • Dela läsares positiva recensioner.
  • Unboxing video när du får hem dina böcker.

Leave a comment