Välkommen till A Year of Writing, en podcast om produktivitet, marknadsföring och skrivande. Vill du skapa fängslande berättelser? Då har du kommit till rätt ställe. Mitt namn är Natalie och jag är din värd. Idag ska vi djupdyka i världsbygge, planering och karaktärer. Det spelar ingen roll om du precis har börjat som skriva eller om du har skrivit med ett tag. Oavsätt vilket kommer du att få med dig några värdefulla verktyg som hjälper dig att ta din berättelse till nästa nivå.
Vi börjar med att prata om världsbyggande. Att skapa en rik och fängslande värld är viktigt, oavsett om du skriver fantasy, futuristisk Sci-Fi eller modern romance. Världsbyggandet sätter inte bara scenen för berättelsen, det hjälper också till att engagera dina läsare och väcka din berättelse till liv. Så var ska du börja när det gäller att bygga upp en värld?
Om vi vänder på det och tittar på det från läsarens perspektiv, ser läsaren bara cirka tio procent av den värld som författaren har skapat. Men det är fortfarande väldigt viktigt att du som författare känner till lagarna och gränserna för den värld som berättelsen utspelar sig i. När det gäller worldbuilding är det första steget att skapa regler för din värld.
- Vilka är naturlagarna?
- Hur ser kulturen ut?
- Vilka är de fysiska lagarna?
- Finns det magi eller inte?
När det gäller världsbyggande måste du som skapare vara väldigt konsekvent när det gäller allt det här. Så om du säger att vattnet är gult, ska vattnet vara gult oavsett vad. Och det är viktigt att komma ihåg dessa saker. Det finns också sociala aspekter på världsbyggande. Är det en magisk värld med sina egna lagar? Har den unika arter och raser? Och du måste tänka på hur detta kommer att påverka dina karaktärer i din intrig.
Om du har ett magiskt system måste du bestämma om det är ett mjukt eller ett hårt magiskt system. Ett mjukt magiskt system är som det i Harry Potter-serien. Det har inte så många fördefinierade regler och alla som är häxor kan utföra magi. Det finns inga specifika gränser och saker och ting utvecklas bara med handlingen, i princip.
I den fantasyserie som jag skriver, Den förbjudna cirkeln, har jag valt hård magi. Det innebär att det finns specifika regler som jag måste följa. Och beroende på vad karaktärerna gör kan du förutse vad som kommer att hända eftersom samma sak alltid händer. Och jag har ett magiskt system med elementär magi. Det finns magiker som är välsignade med vattenmagi, med eldmagi och så vidare. Jag tänker inte berätta allt för dig eftersom det fortfarande är ett pågående projekt.
Det jag brukar göra med världsbyggande är att jag skapar en Freeform-canvas med inspirationsfoton där jag skriver ner lagarna och hur det magiska systemet fungerar. Då kan jag gå tillbaka senare och titta på det. Jag gör det också när jag skriver modern fiktion. Som du kanske vet skriver jag på en kärleksroman just nu. Och även om den utspelar sig i den här världen sparar jag fortfarande foton av de platser som min karaktär besöker och liknande saker. Det är ett riktigt bra råd att bara hålla reda på allt. Och om du skriver en serie är det också väldigt viktigt att du vet att du sa i den första boken fortfarande måste gälla i senare böcker.
Jag vet också att vissa människor tenderar att nästan fastna i världsbyggandet. Så kom ihåg att världsbygget är tänkt att vara som en bakgrund. Den ska stödja din berättelse. Det är inte meningen att det ska vara berättelsen i sig. Så kom bara ihåg att hålla en balans mellan världen och vad som händer med karaktärerna och handlingen.
På tal om karaktärer, låt oss gå vidare till dem. Karaktärerna är kärnan i berättelsen. Det är det som verkligen betyder något. Det är de som driver hela berättelsen framåt. Så att skapa tredimensionella karaktärer som vi kan relatera till är superviktigt. Och hur skapar man trovärdiga karaktärer?
Det första steget för att utveckla trovärdiga karaktärer är att lära känna sina karaktärer bättre. Hur lär man känna dem på djupet? Vad är det som driver dem? Vad är deras rädslor? Vilka är deras styrkor? Vilka är deras svagheter? Och vilka är deras drömmar? Vad vill de ha i livet? Du måste också förstå deras tidigare erfarenheter och deras motiv. Ju mer du som författare känner till dina karaktärer, desto mer tredimensionella och relaterbara kommer karaktärerna att verka för läsaren.
En av de viktigaste sakerna när det gäller karaktärer och karaktärsutveckling genom boken är den inre konflikten. Om du vill lära dig mer om hur man skapar en karaktär med en inre konflikt bör du titta på Abby Emmons videor. Jag kommer att länka en av dem i avsnittsanteckningarna i beskrivningsrutan. Hon är bra på att förklara hur man skapar bra karaktärer. Jag har lärt mig så mycket av henne.
Och nu när du har din huvudperson på plats, hur kan du planera din berättelse effektivt? Att planera en berättelse handlar om att hitta rätt balans mellan spontanitet och struktur. Och här är vi olika. Vissa författare föredrar att ha en superdetaljerad disposition, medan andra föredrar ett mer flexibelt tillvägagångssätt, som pantsing-metoden.
Oavsett vilken metod du föredrar är det viktigt att du har en grundläggande synopsis med en startpunkt och en slutpunkt. Du bör också ha de avgörande vändpunkterna i ordning. För om du inte känner till intrigens vändningar kommer du att behöva redigera mycket, och det är inte alls roligt. Så att ha dessa strukturella delar, dessa grundläggande delar, på plats innan du börjar skriva är verkligen bra. Och det kommer också att förhindra att du får skrivkramp, eftersom du vet vart berättelsen är på väg.
Kom ihåg att det inte finns någon universallösning när det gäller planering, så experimentera med olika metoder tills du vet vad som fungerar för dig. Det viktiga är att du har en färdplan som vägleder dig samtidigt som den ger utrymme för kreativitet och överraskningar. Jag tror att jag pratade om det här i det första avsnittet, men jag brukade vara en pantser, en all in pantser, men nu känns det som att jag har utvecklats till att bli mer av en planerare, antar jag.
Jag började med en grundläggande synopsis, och sedan skrev jag ner de viktigaste vändpunkterna. Jag skrev även ner vad som skulle hända i varje kapitel. Och det har verkligen hjälpt mig eftersom jag har en väldigt snäv deadline just nu med det projekt jag arbetar med. Det har hjälpt mig att veta vad som kommer att hända, och jag tycker att det har gjort berättelsen mycket bättre.
Till att börja med behöver jag inte redigera lika mycket. När det gäller ett av de manuskript som jag flödesskrivit mig igenom har jag kommit fram till att jag förmodligen kommer att riva upp hela projektet och börja om från början. Jag tror att jag kommer att göra om hela grejen. Jag har skrivit två böcker… det första utkastet till två böcker, och jag tror att jag kommer att ta några saker från dem, men jag kommer att skissera hela serien och skriva om hela saken eftersom det på det sättet kommer att bli mycket bättre. Och jag kan plantera frön, som vad som kommer att hända i bok fem – det kommer att finnas hintar om det i bok ett. Om jag bara spontanskrev mig igenom serien skulle jag inte kunna göra det.
Det var en bok som verkligen inspirerade mig när det gäller det här: Den fjärde vingen av Rebecca Yarros. Jag älskar den boken och tycker att hon är så bra på att skapa spänning, och det vill jag också göra. Det märks att hon har planerat saker framåt och hon har tänkt på karaktärsbågarna och sådana saker genom hela serien. Min gissning är att hon inte bara spontanskrev sig igenom boken.
Kom ihåg att det inte finns en gemensam sanning som passar alla när det gäller planering. Min rekommendation är att du experimenterar dig fram och hittar det som passar dig. Och fortsätt att göra detta under hela din skrivarkarriär eftersom du kan utvecklas och förändras. Det du gillar idag kanske inte är det du gillar imorgon. Eller om du skriver i en annan genre kanske något annat fungerar.
Innan jag avslutar vill jag dela med oss av några sista tips. Först och främst, var inte rädd för att revidera och redigera. Skrivande är en process, och det första utkastet behöver inte, och kommer inte, vara perfekt. Och ta till dig kritik från beta-läsare och redaktörer. De vill bara att ditt manuskript ska bli bättre.
Dessutom bör du läsa mycket och studera andra författares tekniker och knep. Vad kan du lära dig av dem? Analysera vad som fungerar hos dem och ta med dig dessa lärdomar in i ditt eget skrivande. Kom ihåg att berättande är ett hantverk som du måste fortsätta att lära dig. Du kommer aldrig att bli fullärd.
Och slutligen, var alltid trogen din unika röst och vision. Försök inte härma någon annans stil eller följa trender blint, eftersom de mest övertygande berättelserna kommer från genuina människor som bara vill berätta den historien och är passionerade kommer från passionerade berättare.
Det var allt för dagens avsnitt. Jag hoppas att du gillade det här avsnittet om World Building Characters and Planning. Kom ihåg att skrivandet är en resa och att varje steg tar dig närmare dina mål för berättandet. Om du gillar det här avsnittet, glöm inte att prenumerera och lämna en recension. Håll utkik efter fler värdefulla tips och avsnitt som hjälper dig på din skrivresa. Tack så mycket för att du kom till mig idag. Kom ihåg att fortsätta skriva. Fortsätt berätta historier. Hej då.
(Bilderna har jag tagit fram med hjälp av tjänsten Midjourney.)