Vad är ett författarvarumärke? Varför är det viktigt för dig att börja bygga ett, även om du kanske inte ens är publicerad än?
Hej, jag heter Natalie och det här är avsnitt fyra av A Year of Writing, en podcast om produktivt skrivande och marknadsföring. I dagens avsnitt kommer vi att gå igenom:
- Vad ett författarvarumärke är.
- Varför du bör börja bygga ett, även om du kanske inte ens är publicerad än.
- Olika sätt att bygga upp ett författarvarumärke.
- Och vi kommer att prata om strategi.
Så låt oss börja med vad ett författarvarumärke är. Ett författarvarumärke är din identitet, den bild av dig själv som du presenterar för världen. Du kanske tänker att “jag bara ska vara mig själv” och det är bra, men sanningen är att du inte kommer att dela allt om dig själv med världen. När du väljer vad du delar med världen presenterar du redan en bild av dig själv. Ett författarvarumärke är det sätt på vilket du presenterar dig själv online som författare. Det inkluderar de foton du delar, hur du skriver, omslaget på din bok eller de typsnitt du använder. Allt tillsammans är ditt författarvarumärke. Och det finns vissa människor som förväxlar ett författarvarumärke med en tråkig varumärkesmanual för företag. Det är inte riktigt samma sak, för ett författarvarumärke är i grund och botten den personlighet som du väljer att visa upp för världen. Det kommer att hjälpa dig att sälja fler böcker och det kommer att hjälpa dig att skapa ett autentiskt marknadsföringsmaterial. Ditt författarvarumärke kommer att utvecklas över tid. Det är viktigt att du börjar bygga ett så snart du bestämmer dig för att bli författare.
Detta leder oss till nästa ämne: Varför du bör börja bygga ett författarvarumärke idag, även om du inte är publicerad.
Jag började bygga mitt författarvarumärke en tid innan jag blev publicerad. Jag bestämde mig för att göra min Instagram till ett skribent-/författarkonto. Jag började dela saker inom min författarnisch, istället för att bara lägga upp slumpmässiga saker från mitt vardagsliv. Och anledningen till att jag gjorde det här är att jag ville få kontakt med fler författare där ute. Jag ville känna mig inspirerad och vara en del av det fantastiska författarcommunity som finns där ute. Detta ledde också till att människor som vill läsa min bok nu när jag är en publicerad författare hittade mig.
Om du börjar bygga upp ditt författarvarumärke så snart du vet att du vill skriva, kommer du att kunna få kontakt med människor och de kommer att gilla dig för den du är. Och om de gillar dig är de mer benägna att köpa böcker av dig senare. Det är också ett sätt för dig att bygga verkliga relationer och verkliga kontakter med dina läsare.
Hur kan du bygga upp ett författarvarumärke?
Det finns sociala medier. Och som några av er vet vid det här laget är det en av mina favoritkanaler för att bygga upp mitt författarvarumärke. Hur kommer det sig?
1. För att det är enkelt
2. För att det är gratis
3 För att många andra författare finns där ute på sociala medier.
Jag älskar att skapa. Jag gillar att ta bilder, jag älskar att skapa korta videor. Det är därför Instagram Reels, TikTok och YouTube Shorts är ett bra sätt för mig att bygga upp en publik och få kontakt med nya människor – både läsare och andra skribenter.
Jag har arbetat med mina konton under ganska lång tid och jag har lärt mig en sak eller två om vad jag ska göra för att få dina kanaler att växa. Det första du ska göra om du vill ha fler följare på sociala medier är att välja en nisch. Helst en nisch som på något sätt är kopplad till skrivande. Kanske är det din författarresa eller kanske vill du vara en del av bookstagram eller booktok. Kanske vill du prata om upp- och nedgångar i skrivandet, jag vet inte. Men välj en nisch och håll dig till den. Du kan inte gå runt och posta slumpmässiga saker och tro att människor som inte känner dig är intresserade av vad din hund åt till middag. Det kanske de kommer att vara senare när de lär känna dig, men inte innan.
Om du vill växa till säg 10 000 följare måste du ha en nisch och du måste hålla dig inom den nischen. För att en främling ska följa dig måste du på något sätt inspirera dem eller prata om något som de är intresserade av. För att vara uppriktig är ingen intresserad av människor de inte känner vardag. Men de kan däremot vara intresserade av en nisch.
Det kommer också att hjälpa dig med nästa steg i att bygga en närvaro på sociala medier. Vilket är att skapa innehållshinkar. Jag är inte säker på om det här är något jag lärde mig från marknadsföring? Men en innehållshink är idéer som passar inom din nisch. Så låt oss säga att du har din resa till att bli en publicerad författare som din nisch. En innehållshink kan vara böcker om skrivande. En annan innehållshink kan vara författarmemes, roliga saker som bara författare författare kommer att förstå. En tredje innehållshink kan vara skrivresans olika steg. Och en kan vara författare som inspirerar dig.
När du har valt några teman eller innehållshinkar, gå in på den plattformen och titta på vad andra gör i den här nischen och i de innehållshinkarna. Vad pratar andra människor om när det gäller författarmemes? Spara inspirerande memes i en mapp i appen och se om du antingen kan inspireras av dem eller återskapa samma sak.
Titta på vad andra människor gör, särskilt vad andra framgångsrika människor inom din nisch och lär dig av dem. Jag gör det hela tiden. När jag ser något jag gillar som finns i någon av mina innehållshinkar sparar jag det i appen, och sedan kanske jag återskapar det i min egen stil. Det har hjälpt mig att gå från, jag vet inte, 500 följare till nu nästan 1500. Det är inte så mycket, men mycket mer än när jag började. Det gör mig så tacksam att andra människor faktiskt är intresserade av vad jag har att säga på sociala medier.
Tips nummer tre för att lyckas på sociala medier är att engagera sig med andra människor inom din nisch eller inom omgivande nischer. Låt oss säga en gång till att om du har nischen för författarresan. Gå in och kommentera andra skribenters inlägg och kommentera bookstagrammers inlägg. Om det finns bokkonton som du gillar och som pratar om bra böcker som du gillar, kommentera och se till att engagera dig med det kontot, för en dag när du lanserar en bok kanske de kommer att kunna recensera din bok. Om de recenserar din bok får du exponering i deras publik och kan visa den för de personer som följer dem.
Och när du väl är en publicerad författare är det viktigt att du inte bara pratar om din bok. Varför säger jag detta? För att jag har sett det mycket på både Instagram och TikTok, att när en författare väl har blivit publicerad så vill de bara dela inlägg om sin bok. Allt de försöker göra är att sälja, sälja, sälja. Och saken är, okej, ja, du lanserade en bok. Jag fattar det. Du är superlycklig. Men jag vill inte att alla människor som jag följer bara ska dela inlägg om sina böcker och försöka marknadsföra sig själva. Jag vill lära känna dem. Jag vill bli inspirerad av dem.
Gör inte det misstaget, för då kommer folk att avfölja dig och du kommer att verka ganska oprofessionell. Men det finns några sätt att komma runt detta. Om du har publicerat din bok och vill prata om den kan du skriva om din bok utan att vara för mycket av en säljare. Du kan prata om saker som är relaterade till boken. Du kanske gör videor eller tar foton av platser som du besökte under researchfasen av boken. Eller platser som finns med i boken. Du kan presentera dina karaktärer eller, jag vet inte, göra roliga saker som är relaterade till boken utan att säga: Hej, kom och köp min bok. Hänger du med?
Och det sista rådet jag tänker ge dig om sociala medier är att publicera regelbundet. Så ofta du kan. Jag skulle säga att om du är seriös med att växa din Instagram eller TikTok, bör du publicera något varje dag. Och det kan verka som mycket, men du kan schemalägga videos, vanliga inlägg, karuseller, vad som helst. Du kan till och med, med hjälp av andra program, schemalägga stories.
En annan sak du kan göra för att skapa ett författarvarumärke är att skaffa en egen webbplats. Varför ska du ha en webbplats? För att du vill kontrollera en del av vad som dyker upp när folk googlar dig. Du vill ha den trafiken. Och när du väl är publicerad är det bra att ha ett presskit redo, några foton och intervjufrågor, något sätt för journalister att komma i kontakt med dig.
Men att bara ha en webbplats i sig som aldrig uppdateras är ärligt talat ganska tråkigt. Därför rekommenderar jag att du också har en blogg eller en artikelserie som du publicerar regelbundet. Och det kan vara en blogg om att skriva. Du kanske bloggar om din skrivprocess. Kanske bloggar du om saker du har lärt dig. Det är ett bra sätt för nya människor att hitta dig, och det gör dig också mer till en auktoritet och en expert inom ditt ämne. Så skapa en webbplats. Hur ofta ska du publicera inlägg på din webbplats? Tja, det beror på… men jag skulle säga att ju mer du kan publicera, desto bättre. Jag försöker publicera en gång i veckan på min blogg. Men jag vet att det kan vara svårt att hitta tid för att skapa allt.
Jag berättade precis att jag publicerar på sociala medier varje dag och på min blogg en gång i veckan. Jag har också en podcast som släpps varannan vecka. Hur lyckas jag skapa allt detta innehåll? Jo, jag skapar faktiskt innehåll i omgångar. Jag skapar vanligtvis innehåll på helgerna. Jag filmar korta videor för TikTok och Instagram-rullar och skapar blogginlägg. Ibland skriver jag fyra artiklar i rad och schemalägger dem.
Jag gör samma sak med podcasts. I själva verket skriver jag först en massa manus för poddar, sedan filmar jag en massa av dem som videor. Jag är inte säker på att jag kommer att kunna filma varje helg, så det är bättre för mig att skapa innehåll i förväg. Jag vill kunna göra upp planer med min partner, mina vänner och min familj. Därför är batchskapande ett bra sätt för dig att frigöra tid och inte känna dig stressad när det gäller att bygga upp ditt författarvarumärke och få dina följare att växa.
En annan sak du kan göra är naturligtvis att starta en podcast. Jag tror att podcasting är ett bra sätt för er båda att nå potentiella läsare, men det är också ett bra sätt att få kontakt med andra författare. Jag började med den här podcasten för att jag ville utmana mig själv och lära mig något nytt. Och det är ett bra sätt för mig att kontinuerligt lära mig mer om konsten att skriva. För vart och ett av dessa avsnitt måste jag göra en massa research. Jag måste skriva ett script innan jag filmar det, och sedan gör jag både ljud- och videoversionerna av podcasten. Det innebär att jag blir mer bekväm med att prata engelska. Det är inte mitt modersmål, som du kanske har gissat. Det gör mig också mycket mer bekväm framför kameran. Och jag tror att det en dag kan leda till att jag blir en bättre talare. För när jag sätter mig ner och redigerar både video och ljud hör jag hur jag pratar, och jag lär mig att bli en bättre talare. Det hjälper mig också att bli en bättre historieberättare.
Och sist men inte minst vill jag prata lite om strategi. Så, strategi för författarvarumärke handlar om att veta vem din målgrupp är. Du måste ta reda på vad målgruppen för dina böcker är. Du måste också ta reda på vem målgruppen är för din Instagram. Vad är din målgrupp för din webbplats? Vilken är målgruppen för din podcast? Är de samma sak eller är de olika målgrupper? Och när du har tagit reda på vem din målgrupp är, bör du börja titta på din konkurrens. Vad erbjuder andra kreatörer inom din nisch? Vad gör de för att lyckas på sociala medier? Hur presenterar de sig på sin webbplats? Vilken typ av styrkor och svagheter har de? Och vad kan du lära dig av dem?
En annan sak du bör tänka på är det aktuella marknadsläget. Finns det några influenser eller trender som kommer att påverka dina läsare eller som kommer att påverka författarskapet i allmänhet? Ett exempel kan vara AI. Hur kommer det att påverka författare i framtiden? Tja, det vet vi förstås inte än, men vi vet att det kommer att påverka oss på något sätt. Tänk på den saken. Och bara en påminnelse om att när du tittar på de personer inom din nisch som är riktigt framgångsrika och som når ut till din målgrupp – låt dig gärna inspireras av dem, men kopiera dem inte. Försök inte vara någon som du inte är eftersom människor kommer att se dig genom det. Du måste vara ditt autentiska jag. För annars kommer du inte att hitta rätt läsare.
Sist men inte minst bör du skapa en varumärkesstrategi. Detta innebär en logotyp, varumärkesfärg, välja vilka teckensnitt du använder och allt detta bör återspeglas på alla dina plattformar. Låt oss säga att du har en webbplats och sociala medier. Använd dessa varumärkesfärger för båda. Detta är viktigt eftersom när du börjar växa kommer människor att hitta dig eller träffa dig via olika plattformar. Någon kanske hittar dig från annonser. En annan kanske hittar din blogg först eller kanske hittar din podcast. Någon annan hittar dig på sociala medier. Och oavsett var de hittar dig nästa gång de stöter på dig, bör de kunna känna igen att du är du. Om du har en varumärkesmanual och håller ihop allt, kommer folk att kunna känna igen dig. Och detta kommer också att hjälpa till med hur människor associerar med dig och det kommer att hjälpa till att bygga förtroende mellan dig och dina läsare.
Med branding kan du också bestämma dig: Vill jag vara författare och redaktör? Vill jag vara en bokstagrammare och författare? Vem vill jag vara? Hur vill jag presentera mig själv?
För att avsluta detta avsnitt, ja, det är mycket viktigt att bygga upp ett författarvarumärke. Det spelar ingen roll om du har publicerat en bok eller inte ännu, du bör fortfarande börja bygga ditt författarvarumärke. I slutändan kommer det att hjälpa dig att sälja fler böcker. Om du gillar det här avsnittet, vänligen prenumerera på det och dela det på sociala medier. Mitt namn är Natalie. Tack så mycket för att du lyssnade.